IJsberen in de klas

Maak van hout zonder spijkers en schroeven een fantastisch dier.

Groep

Dit project is geschikt voor groep 

6, 7, 8

Thema

Basismateriaal

Hout

Groepsopdracht of individueel

In groepjes of individueel

Project blijft op school/gaat mee naar huis

Project kan zowel op school blijven als mee naar huis gaan

Kerndoel

54: Materiaal/techniek > ruimtelijk construeren

Sluit aan bij een les over

(Bedreigde) dieren, diersoorten

Weetje

Elk jaar op 27 februari is het de internationale Dag van de IJsbeer. Door de opwarming van de aarde heeft de ijsbeer het moeilijk. Op de Dag van de IJsbeer is daar in de hele wereld aandacht voor.

Kort kringgesprek vooraf

Wat heb je nodig als je een ijsbeer wilt maken van hout? Een plaat hout natuurlijk. Maar een platte ijsbeer blijft nooit staan, die kun je alleen tegen een muur zetten of eraan hangen. Hoe maak je zo’n ijsbeer als je wilt dat het dier uit zichzelf blijft staan?

Het woord constructie is hier het sleutelwoord. Het wil zeggen: de manier waarop iets gemaakt is met allerlei onderdelen.

Kun je een constructie maken zonder schroeven, spijkers, lijm of kit? Dat is de uitdaging! Denk er maar over na. Een tipje van de sluier: het zit ‘m in houten onderdelen zo in elkaar schuiven, dat het helemaal stevig is.

Jullie krijgen straks (per groepje) een werktekening. Van daaruit kunnen jullie je eigen dier maken. Wat voor staart heeft  het dier? Wat voor oren? Heeft het een lange nek? Is het een bestaand dier of een fantasiedier? Hoort het dier misschien bij de kerststal of maken jullie met elkaar een kinderboerderij voor de kleintjes op school? Misschien komt er wel een mysterieuze eenhoorn voor in de schoolmusical! Of komt er toch een ijsbeer in de klas die iedereen oproept: denk aan mij, ik houd niet van die warmte!

Voorbereiding leerkracht

Verdeel de klas in groepjes van 4-6 leerlingen.

Print per groep de werktekening uit.

Geef iedere groep 1 plaat multiplex en de werktekening. Leg ook de overige materialen klaar.

Via de knop Materiaallijst vind je een overzicht van materialen die je nodig hebt.
Via de knop Stappenplan vind je uitleg en afbeeldingen voor het digibord, waarmee de leerlingen stap voor stap aan de slag gaan.