Paal en perk

Spelletjes doen leuk? Zelf houten spellen maken is nóg leuker!

Groep

Dit project is geschikt voor groep 

5, 6, 7, 8

Thema

Basismateriaal

Hout

Groepsopdracht of individueel

Groepsopdracht

Project blijft op school/gaat mee naar huis

Project blijft op school

Kerndoel

54: Materiaal/techniek

Sluit aan bij een les over

Bewegen, buitenspelen, zelf spelletjes maken, nationale buitenspeeldag, bewegend leren

Weetje

Al in drieduizend voor Christus speelden vroege Egyptenaren spellen met houten blokken. Dat blijkt uit opgravingen en muurtekeningen. Ze gebruikten ook wel andere dingen voor hun spel dan houten blokken … menselijke botten!

Kort kringgesprek vooraf

De pauze is soms het leukst van de hele schooldag. Lekker rennen, voetballen, springtouwen, tikkertje of een zelfverzonnen spel doen. Wat doen jullie het liefst in de pauze? Verzinnen jullie wel eens zelf een spel? Wat wordt de nieuwste rage op het schoolplein als het aan jullie ligt?

Iedere dag buitenspelen is niet alleen goed voor je lijf. Het is ook goed voor je hersenen: je gaat er beter van leren!

We maken in twee groepen twee verschillende spellen voor op het schoolplein. Per groep maak je een eigen spel. Eerst maken jullie een werkverdeling: wie doet wat? Alle onderdelen van het spel moeten natuurlijk goed bij elkaar passen qua vorm. Samen bedenken jullie hoe de onderdelen er exact gaan uitzien. Hoe gaat jullie spel heten?

Het spel moet wel mooi blijven zodat het lang mee gaat. Want de spellen worden steeds leuker als je ze vaker doet! Dus vergeet niet de onderdelen te beschermen met een vernislaag! De spelregels kun je lamineren. De spellen bewaar je in een stevige doos of tas.

Nu eerst aan de slag en daarna: spelen maar!

Voorbereiding leerkracht

Verdeel de klas in 2 groepen. Groep 1 maakt het spel ‘Verover de koning’, groep 2 maakt het spel ‘50 punten’. Download hier de spelregels van Verover de koning en 50 punten.

Deel de materialen aan de leerlingen uit. Al mogen de leerlingen niet zelf de zaag hanteren, ze helpen wel bij het afmeten en denken na over slim omgaan met materialen.

Zijn de spellen klaar en gaan de leerlingen de strijd aan, dan hebben ze behalve de spelregels ook krijtjes nodig om het speelveld af te tekenen. Spelen ze op gras, dan markeren ze het speelveld op een andere manier. Ze zijn inmiddels vast creatief genoeg!

Via de knop Materiaallijst vind je een overzicht van materialen die je nodig hebt.
Via de knop Stappenplan vind je uitleg en afbeeldingen voor het digibord, waarmee de leerlingen stap voor stap aan de slag gaan.